HTML

Amitgondolsz...

"Mi legyen a neve?" "Amit gondolsz." - A blogcím tehát így született. Nem valami ötletes, de elég bő és kényelmes ahhoz, hogy bármi beleférjen. Elsősorban ujjgyakorlatnak szánom. A lényeg, hogy írjak, amihez persze gondolkozni kell, ami jó.

Friss topikok

  • Don Pármezán: Gárdonyi Ágnes egy beszéd-pojáca! Az m1 híradóiban kb. egy éve már, hogy feltűnt és azóta is bossz... (2019.12.04. 19:57) Abszurd a közmédiában
  • napraforgolanyka: Melyik volt az az irodalmi folyóirat, amelyikre előfizettél? Én az Esőt szoktam megvenni, ez egy n... (2011.05.08. 22:06) Előfizetés
  • napraforgolanyka: Milyen világ? Ebből a szempontból mindenképpen undorító...Én sem értettem sosem, hogy miért az jut... (2011.04.06. 21:42) A múlt folytatása
  • come (törölt): Ez gyönyörű! Össze is futott a könny a szememben. (2010.10.06. 15:23) Első évforduló
  • racionalized: nekem a két Pablo Picasso meg a Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinen's Mother, 1897 tetszett a legj... (2010.10.05. 17:56) Ateneum Art Museum, Helsinki

Linkblog

Kétszer voltam ebben a múzeumban. Néhány kép (különösen egy) nagyon megragadott. Maga a múzeum nagyon szép épületben helyezkedik el. Az állandó kiállítás termeiben néhány világhírű művész mellett sok finnországi festő munkája is helyet kap. A termek nem túlzsúfoltak, így nem taglózott le a sok egyediesített vászon, és még az utolsó teremben is élvezettel tudtam befogadni a látványt.

 

 

 

 

 

 

 

 

(Forrás: www.thetraveleditor.com)

 

 

 

 

 

 

 

 

(Forrás: www.thetraveleditor.com)

 

 

 Fanny Churberg: Moonlight, 1878

 

Sajnos csak ilyen kis méretben találtam meg a képet. Eredeti mérete 37,5x55,5 cm. Közelről nézve elmosódott foltok összessége. Borús hangulata van, bár én nem érzem szomorúnak.

 

 

 

 

  Albert Edelfelt: Conveying the Child's Coffin, 1879

 

 Ez az a kép, ami miatt másodszor is el kellett mennem a múzeumba. Miközben a kép előtti padon ültem, úgy éreztem, mintha beszippantana a vászon. Fényképszerűen adja vissza a jelenetet. Különlegességét a megörökített fényviszonyok adják. Maga a téma szomorú, ráadásul tragikus is, hiszen egy gyereket temetnek.

 

 

 

 

 

 

  Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinen's Mother, 1897

 

 

 Nem vagyok benne biztos, hogy a kiállítás ezt a képet is tartalmazta. A múzeumi kiadványban mindenesetre benne volt, és nagyon tetszik. A képen megjelenő tárgyak és a helyszín is szimbolikus. Az anya valamiféle szertartást végez, a kezei kidolgozottsága, különösen bal kezének elhelyezkedése az, ami szerintem az egyik legfontosabb része a jelenetnek. Számomra ez alkotja a kép középpontját.

 

 

 

 

 

 

 

  Hugo Simberg: The Wounded Angel, 1903

 

 

 A múzeumi tájékoztató valami olyasmit ír a képről, hogy vélhetőleg játék közben sebesült meg a kislány, és társai éppen orvoshoz vagy hazafelé tartanak vele. Nekem ez eszembe sem jutott. Én elhittem, hogy a kislány valódi angyal, aki megsebesült, ezért van a földön. A falubeli kisfiúk megtalálták, és segíteni akarnak neki. Nagyon izgalmas részletnek tartom, ahogy a második fiú kinéz a képből. Provokáló, dacos tekintete egyérteműen rám szegeződik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Eero Järnefelt: Pond Water Crowfoot, 1895

 

 A kép remekül ragadja meg a vizet. Szinte hallani vélem a víz fodrozódását. A kerete nem látható, de elég vastag, aranyozott sáv, amelynek felületén egyszerű, lépcsőzetesen befelé tartó kiszögellések vannak. Emiatt úgy érzem, mintha a tekintetem a lépcsőfokokon besétálna a vízbe.

 

 

 

 

 

 

 Pablo Picasso: Death of Casagemas, 1901

  Második látogatásomkor a múzeumban már megnyílt az időszakos kiállítás (Picasso). A kiállított darabokon keresztül megismerhettem művészetének alakulását, az egyes korszakait. Meggyőződtem róla, hogy Picasso nagyon tehetséges volt, egy időben fontos témája volt a mandolin és a női test. Sok képe és szobra kimondottan erotikus. Művei nem igazán állnak közel hozzám, de néhányuk kimondottan tetszett. Ez éppen egy korai képe. Szomorú téma. Bár a vonalak elnagyontak, de pontosan ábrázolják a halottakra jellemző leesett állkapcsot. A kékesszürke halottat és az őt övező leplet megvilágító gyertya jeleníti meg az életet. A sárga szín azonban talmi, hiszen csak átmeneti. Bár sohasem volt részem benne, az egész olyan, mintha virrasztáson lennénk, a virrasztók pedig mi magunk vagyunk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pablo Picasso: Wounded bird and cat, 1938

 Picasso egy későbbi alkotása. A kiállításon nem tudtam jobban megnézni, mert egy csoport öltönyös, vélhetően szakértő ember vizsgálódott hosszadalmasan előtte, és ő is türelmetlen volt már. A többi termen tulajdonképpen emiatt csak átsuhantunk. A macska eltúlzott karmai és fogai az állat kegyetlen, erőszakos természetét hivatottak kihangsúlyozni. A macska hasa alatt található, fekete vonallal lezárt kékesbarna részbe fog kerülni hamarosan a fekete tollú madár, beszínezve ezt a területet is.

A fenti képeken kívül még több is tetszett, de talán ezek voltak azok, amelyek a leginkább a szívemhez nőttek. Nem biztos, hogy helyesen értelmeztem a mondanivalójukat, ezért csak a bennem kiváltott legfontosabb érzéseket, gondolatokat írtam le.

 További képek és információk: www.ateneum.fi

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amitgondolsz.blog.hu/api/trackback/id/tr362180445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veronikamese 2010.07.29. 08:45:31

Nekem a Eero Järnefelt: Pond Water tetszik a legjobban.

racionalized 2010.10.05. 17:56:52

nekem a két Pablo Picasso meg a Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinen's Mother, 1897 tetszett a legjobban.
süti beállítások módosítása